27 juni 2017

Ostämplade märken en dålig investering


Den som investerat i ostämplade svenska frimärken har gjort en dålig affär. Idag kan du köpa ett sjukronors frimärke för drygt en femma. Men då får du gå till en frimärksaffär, inte till ett postombud. Nu för tiden är det knappast inga unga som samlar frimärken och vi gamlingar som sitter på våra samlingar har svårt att bli av med dem.

Liksom alla andra ungar på 1950-talet samlade även jag frimärken, som jag fortfarande har kvar. Mina områden var England och Kanada samt ostämplade svenska märken. De sistnämnda köpte jag hos Postens filateliavdelning, PFA. Ett femtioöres frimärke kostade 50 öre.
När jag blev äldre började jag prenumerera på alla nyutkomna svenska frimärken hos PFA och jag har – trots att jag sedan länge slutat samla – kvar ungefär trettio års utgivning. Vad ska jag med dem till nu?

Jo, jag använder dem för att bl.a. frankera mina jul- och vykort. Ofta sätter jag på fler märken än nödvändigt bara för att bli av med dem. Digitala julkort är (än så länge) inget för mig!
Får sälja med förlust
Jag har funderat på att sälja alla mina ostämplade märken, men det verkar inte helt lätt. Nu kan man köpa postfriska svenska frimärken för en spottstyver. Frimärkshandlarna har fått in så många ostämplade svenska märken och betalat lite för dem så de kan sälja dem till underpris.

Kolla ”annonsen” ovan!  Hos den här handlaren kan du köpa tio porton (7 kr per styck) för bara 55 kr. Alltså 15 kr billigare än om du köper motsvarande porton hos t.ex. ICA:s postombud.
Suck! Jag får nog ha mina frimärken kvar och fortsätta med mina julkort så jag blir av med märkena.

2 kommentarer:

  1. Jag är född på 60-talet o samlade också. Samlingen har legat nerpackad tills för tre år sedan. Jag prenumererade via PFA många år och många kuvert var oöppnade. Nu gör jag som du beskriver: frankerar julkort (vägrar digitalt än), inbjudningar (som när mannen fyllde 60), säljer småsaker på Tradera samt diverse annan korrespondens. Någonstans inom mig gillar jag att pussla ihop till dagens porto (lite tankematte) på kuverten. Ha det bra/Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej å tack för kommentaren! Vi har samma erfarenhet av frimärkssamlandet. Kul! // Björn

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...