29 juni 2017

Det kostar att bli av med lupiner

Den invasiva blomsterlupinen går att bli av med. Men då ska den grävas upp och sedan brännas. Det är inte lätt att få det gjort. Dessutom kostar det pengar!!!

Mitt föregående blogginlägg om lupiner avslutade jag så här: "PS. Så här destruerar du blomsterlupiner. Ta bort blomställningarna och ryck upp växten med rötterna. Lägg blommorna i en plastsäck. Vattna på dem i säcken. Slut säcken. Nu börjar de ruttna. Det som blir kvar kan du lämna till en avfallsstation för bränning. Men kolla först att man tar emot dem. Eller så kan du själv elda upp dem. Lägg aldrig blommorna på en öppen kompost för då kan fröna spridas vidare. Lämna eller släng aldrig växterna ute i naturen."

Avhuggna eller uppgrävda lupiner ska alltså brännas. Det säger Naturvårdsverket. Det är ju bra för då blir man av med dem för gott och de kan inte spridas vidare. Men det är inte helt lätt att göra det.

Jag hade grävt upp några bestånd av lupiner och lagt i plastsäckar. Då jag själv inte har möjlighet att göra en tillräckligt het brasa  för att elda upp dem tänkte jag åka till tippen med dem. Den avfallsstation jag nyttjar ligger i södra delen av Upplands Väsby, Smedby heter den.

Det kostar att få det gjort

Då jag var osäker på om det gick att bli av med lupinerna där ringde jag Sörab - företaget som äger tippen - för att kolla. Jodå, det skulle gå bra. Men eftersom avfall som ska brännas räknas som hushållsavfall så kostar det 1 100 kr + moms per ton! Det blir nästan 1 krona och 40 öre per kilo.

Mina säckar vägde kanske tio kilo. Det skulle med andra ord kosta mig 14 kronor att bli av med lupinerna på det av Naturvårdsverket rekommenderade sättet. Detta är inte rimligt!

Inte undra på att de invasiva blomsterlupinerna får vara kvar och breda ut sig. Sverige är fantastiskt!

PS. Nu lyckades jag prata till mig möjligheten att bli av med mina två säckar utan att betala. Killen på avfallsstationen slapp då att skriva en faktura. En win-win-situation alltså.

PSS. Jag har haft förnyad kontakt med Sörab om lupinerna. Om jag åker till deras tipp Hagby i Täby, på gränsen till Sollentuna, är prisbilden en annan: 1,29 kr per kilo + moms plus en hanteringsavgift per gång på 200 kr + moms. Sic! Mina tio kg lupinskräp skulle där ha kostat mig nästan 270 kronor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...