25 maj 2015

Har jag även koprolali?

Jag använder ibland ord som uppfattas stötande och som kan leda till att omgivningen blir upprörd eller fördömande. Själv tycker jag inte orden är så "farliga".

Några exempel är ord som "neger, lapp, zigenare, eskimå". Så har det alltid hetat för mig och jag delar nog denna syn med många i min ålder. Jag försöker säga "svart, same, rom, inuit" i stället. Men ibland kan jag njuta av att säga fel ord, bara för att reta min omgivning. Genast får jag bannor av såväl makan som barnen.

Jag kan även krydda mitt språk med andra fula ord (t.ex. knulla i ställer för samlag) vilket ibland leder till rynkade ögonbryn. Jag kryddar också mitt skriftspråk med förstärkande ord som kan uppfattas som stötande, vilket händer även i mina blogginlägg. Häromdagen på facebook förstärkte jag i ett inlägg "feminister" med "manshatande" vilket triggade igång några av mina facebookvänner.

I andra sammanhang säger hustrun att jag lider av såväl Alzheimer light som Aspberger light. Jag kan nog utöka skaran av sjukdomstillstånd med en avart av Tourettes syndrom som heter koprolali. Det innebär att man tvångsmässigt måste använda obscena ord.

Nåja, så farligt är det nog inte. Jag tycker bara att politisk korrekthet och akademiskt snusförnuft i alla lägen gör tillvaron mer tråkig och färglös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...