11 oktober 2014

Hembygdsgården har fått ett unikt äppelträd


För några år sedan upptäckte jag ett nytt äppelträd på andra sidan mitt staket hemma i Sollentuna. "Det måste nog vara ett rotskott från mitt Gula Richard-äppelträd", tänkte jag. Gul Richard växte på min tomt precis vid staketet. Det nya trädet växte bland sly på en kommunal markremsa som löper längs min södra tomtgräns.

När det några dagar senare var höstmarknad på hembygdsgården träffade jag trädgårds- och äppelentusiasten Agneta som förklarade för mig att det inte alls var ett rotskott. "Det måste vara ett självsått träd", förklarade hon och berättade att varje äppelkärna är DNA-mässigt unik och ger vid självsådd upphov till ett lika unikt äppelträd.

"Mitt" nya träd döpte jag till Fågelsångsäpplet eftersom jag bor i området Fågelsången, som fått namn efter ett torp från 1600-talet som tidigare fanns söder om min tomt. Det tyckte jag var ett lämpligt namn. Frukten är till formen lik Åkerö men till färgen är den lik Gul Richard. Smaken är utmärkt.

Agneta kom och inspekterade trädet, beskar det och tog samtidigt några kvistar som hon skulle driva upp till nya plantor av trädet. Detta var för cirka tre år sedan.

Nu i höstas ringde Agneta mig och berättade att hon drivit upp tre trädplantor och undrade om jag vill ha en. Någon plats fanns inte varken på min eller dotterns tomt (som gränsar till min). Min dotter föreslog då: "Varför inte plantera trädet på hembygdsgården?"

Jag kontaktade ordföranden i föreningen som tyckte det var en bra idé. Och nu idag har det världsunika Fågelsångsäppelträdet planterats av Agneta på Hersby hembygdsgård i Sollentuna. Det passar bra där, då torpet Fågelsången en gång i tiden lydde under gården Hersby som idag är hembygdsgård. Cirkeln är sluten på något vis...

På bilden ser du hembygdsföreningens ordförande Anders Boberg, Agneta Östlund och mig tillsammans med det världsunika Fågelsångsäppelträdet.

PS. När man ska driva upp en ny äppelträdsplanta tar man en kvist från trädet i fråga som sedan ympas in på en uppväxt annan liten stam med bra rötter. Rotstam är en livskraftig planta som fått växa upp och som finns att köpa färdiga. Den lilla rotstammen kapas ett par decimeter ovan jord. Där ympas den främmande kvisten in. Sedan blir det ett nytt träd som får växa upp i en kruka utomhus. Efter ett par år när trädet blivit manshögt planterar man ut det på lämplig plats. Man gör så även när man vill ha fler plantor av befintliga sorter. Men i det här fallet var det alltså ett helt nytt och unikt träd - Fågelsångsäpplet - det handlade om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...