I dagens DN har SAS en helsidesannons - se ovan. Det är väl okej att företaget gör reklam för sina resor och försöker göra så gott man kan för att få resenärer. MEN. Det generösa erbjudandet om en miljon billiga resor har ett aber.
Erbjudandet omfattar bara ett "begränsat antal platser". Men det talar man väldigt tyst (litet) om i sin annons. Med mikroskopiskt liten stil står detta längst ned i annonsens vänsterkant - se nedan. Vem ser det? Sannolikt knappast någon. Detta sätt att annonsera tycker jag är snudd på oetiskt.
Att jag upptäckte den minimala textsnutten beror på att jag brukar kolla helsidesannonser för att se vilken reklambyrå som har gjort dem. I de flesta helsidor står byråns namn med mikroskopisk stil i annonsens ytterkant. Men denna gång hade SAS i stället placerat väsentlig information där. Skäms.
10 juni 2014
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar