1 maj 2024

När mitt korrekturexemplar dök upp i Libris

 Jag har lyckats skriva och låta trycka en riktig bok. Den är på 240 sidor med hårda pärmar, dvs. det som kallas inbunden.  Den är en faktabok. Att skriva en roman, där du hittar på allt själv är betydligt svårare. Alla mina försök den vägen har misslyckats. Som längst kom jag 100 sidor.

Som liten gosse var jag ett läsande barn. Så fort jag lärt mig läsa, vilket skedde i skolan gick jag till biblioteket och lånade min första  bok. 

Den hette "Robinson Cruse" och hade bara en bild. Den som var på omslagets framsida och föreställde en skäggig gubbe klädd i djurhudar på en flotte av hopknutna trädstammar. Jag hade ingen susning om vad den handlade om.

Jag sträckläste den på ett dygn och väntade och våndades tills jag besökte biblioteket fjorton dagar senare. Bibliotekstanten hade stämplat ett datum längst bak i boken som jag trodde var den dag då boken måste  återlämnas. Att man kunde lämna den tidigare hade ingen berättat.

Från sju-åtta års ålder till övre tonåren läste jag ett par  böcker i veckan. Det var en flykt in i fantasins värld som gav mig en allmänbildning och ett språk och ordförråd som jag haft nytta av hela livet. 

Samtidigt drömde jag om att själv någon gång ge ut en riktig bok. Nu har jag nått ett av mina livsmål även om den bara är en faktabok. 

All böcker registreras i Libris som är en del av Kungliga Biblioteket (KB). Där finns jag med, med diverse alster, bland annat min sista bok som handlar om gruvan i Stråssa. Alla tryckerier ska leverera pliktexemplar till bl.a. KB där de registreras i Libris.

När jag fick min bokleverans och bläddrade i det första tryckta exemplaret hittade jag några korrekturfel men även - vilket var värre - minst tre förargliga löjliga faktafel. Jag noterade felen i ett exemplar som jag med en textremsa döpte till "Björns korrex med rättelser".

Felen gjorde att glädjen över den tryckta boken byttes i förakt för den och jag skulle helst ha slängt hela upplagan och tryckt om den. Men det gjorde jag inte utan började marknadsföra och leverera den till bokhandlare m.fl. 

Mitt korrexemplar  lyckades jag slarva bort. 

När jag några veckor senare kollade i Libris stod min bok "Stråssa gruva" där men den hade även kompletterats med följande rubrik "Björns korrex med rättelser". Hur i helvete hade det gått till?

Jag kollade vidare i Libris och såg att bara ett bibliotek hade boken, nämligen det i Kumla. Då ramlade polletterna ned.

Biblioteket i Kumla hade nämligen för en vecka sedan köpt en bok av mig. Av misstag hade jag skickat mitt korrekturexemplar till Kumla. Men hur hade det registrerats hos KB i Libris? Jag kontaktade både Libris som ändrade texten och bibliotekarien i Närkestaden Kumla, som jag skickat en ny bok till och bad dem skicka tillbaka mitt korrekturexemplar..

När biblioteket får in en ny bok registreras den mer eller mindre automatiskt i Libris. Att boken de fått hade kladdnoteringar och extra text på framsidan utan att nån reagerat i Kumla kunde man inte förklara.

Men mitt korrekturexemplar kunde jag inte få tillbaka förrän den som lånat det hade läst ut det och  lämnat tillbaka det.

Ujijuj, tänk så det kan gå.

PS. Du hittar Libris här: libris.kb.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...