10 december 2022

Bara positiv respons på min "ledare" i SvD


 Mitt blogginlägg om elstödet hyfsade jag till och och skickade till Svenska Dagbladet, som man tog in som en "ledare". Då min mejladress fanns med kunde jag befara massor av mejl med olika innehåll. Men jag fick  bara tre - alla höll med mig.

I mitt mejl till dagbladet skrev jag att ni kan ta min text till ledar- eller debattsidorna, som en insändare eller ett bidrag till papperskorgen.

Att man valde ledarsidan tolkar jag som att tidningen ställer sig bakom mitt förslag.

Jag är inte den ende som tycker att Skatteverket borde sköta utbetalningen av elstödet. Även bloggaren Cornucopia förde fram samma tankar dan innan jag lade ut mitt inlägg. Mitt inlägg på fejsbok fick också bara positiva kommentarer. 

Allt detta tyder på att jag inte är ensam att tycka detsamma.

Den enda som inte håller med mig är en ledamotskollega i en föreningsstyrelse. Hon menar att jag är dum i huvudet som inte fattat att regeringen kollat med många myndigheter och därefter lagt uppdraget på kassan. 

Hon menar att Skatteverket har mycket annat att syssla med i februari och att kassan kommer att sköta utbetalningen mycket bra.

När jag kollar kassans webbplats m.m. så får jag följande bild hur experterna hos Försäkringskassan tänkt sig utbetalningen. 

1) Upphandlad bank får i uppdrag att hantera betalningarna. Bankens kunder får elstödet direkt in på sina konton i banken.

2) Övriga får en avi som man kan lösa in utan kostnad där man tar emot såna avier. Man kan även med sitt bank-ID från sin hemdator se till själv att stödet sätts in på sitt egen konto, oavsett bank.

Försäkringskassan betalar varje år ut ca 600 miljarder kr till olika bidragstagare i landet. Detta var nog det som fick regeringen att välja kassan som utbetalare. Ingen tänkte på Skatteverket. 

Av de 8,2 miljoner som skulle deklarera i år var det bara 722 000 som inte hade anmält ett bankkonto.

Försäkringskassans förslag kommer säkert att fungera hyfsat men det finns risker med det. Hur många avier kommer inte fram på grund av slarv från Postnord eller stöld? Hur många har bank-ID?

En märklighet i kassans förslag är att alla de bankkonton som man har i sina egna system inte ska användas. Det är säkert några miljoner konton. 

Därför är det ingen idé att du själv nu går in på kassans sajt under "mina sidor" och lägger in ditt bankkontonummer. Du kommer i alla få en avi i brevlådan.

Den bank som ska sköta detta gör det inte gratis. Hela kalaset kommer kosta många tiotals miljoner (helt i onödan).

Det borde "slöseriombudsmannen" hos Skattebetalarnas förening ta en titt på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...