10 december 2022

Nu har min fjärde bok kommit!

Nu har jag lyckats få ur mig fyra "böcker". Den senaste handlar om gruvan i Stråssa. Den är ett särtryck av de 40 affischer som är en utställning i byföreningens lokal "Navet" i Stråssa. Den består av text och bilder som handlar om bergsbruk och järnframställning i allmänhet och om Stråssa gruva i synnerhet.
Den första boken handlar om min farsfars farfar som var den i vår släkt som tog sig namnet Thärnström. Han blev mördad i december 1865 vid Spånga kyrka.

Det är en släktkrönika på 82 sidor i A4 som kom ut 1982.

Där kan man även läsa om hans morfar, soldaten Måns Holm, som 1789-1791 var i rysk fångenskap vid Svarta havet. 

Nästa bok som är på 238 sidor i A5-format innehåller de "krönikor" jag skrev i Skatteverkets tidning 1986-2005. Den kom ut 2008 och går att beställa som book-on-demand.

Den tredje heter "Blåbärs-Pelle" och handlar om min egen morfar och hans förfäder tillbaka till 1500-talet i Schweiz. Även alla hans ättlingar - totalt ca 500 personer med sambos och ingifta -  redovisas med födelsetid, namn och adress. 

Den kom ut 2021 och är på 90 sidor i A5. Den är utsåld (upplagan var bara 100 ex) och det finns inga ex kvar men den går låna på biblioteken i Fjugesta, Karlskoga och Örebro.

Dessa böcker finns redovisade under mitt namn i Kungl. bibliotekets system "Libris" som innehåller de böcker som biblioteken har. (LIBRIS - sökning: Björn Thärnström(kb.se) Där redovisar man även andra bidrag jag lämnat i form av artiklar, recensioner och teckningar i andra alster.



Min fjärde och senaste bok hämtade jag igår på tryckeriet. Den är också i A5 men bara på 56 sidor. Upplagan är 250 ex och är en sammanställning/ett särtryck av de 40 affischer som utgör den utställning om Stråssa gruva som finns i byföreningens hus "Navet" i Stråssa.

Den kommer bara att finnas i utställningslokalen och kan bara köpas där.

Jag håller på att avsluta min kommande och femte bok. Den handlar också om Stråssa gruva, bergsbruk och järnframställning. Den blir på minst 120 sidor och finns nog klar i början av nästa år. Den är alltså utförligare och mer innehållsrik än min fjärde bok, redovisad ovan.

Min sjätte bok blir nog aldrig klar. Det är en roman där jag skrivit 100 sidor hittills. Den har arbetsnamnet "I själva verket" och handlar om en fiktiv myndighet.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...