16 juli 2021

Flugor berusade sig på rester av rom och cola

Som så många andra av oss gillar jag sprit, gärna utblandat med läsk av någon sort, som t.ex. tonic eller coca-cola. Men även flugor gillar det. Det tomma glaset som innehållit min fredagsbelöning bestående av en rejäl skvätt rom utspädd med cola gillade även flera flugor. Deras tunga slickade i sig resterna. Sen flög de vidare, dock inte särskilt rakt. 

Rom och cola är en grogg. Ordet grogg kommer från den britttiske marinkaptenen Grogg som blandade ut besättningens romranson med vatten nån gång för länge sen.

Att blanda rom med cola uppfanns ca 1900 på Kuba när man introducerat colan på ön. Två år innan hade USA vunnit det spansk-amerikanska kriget, vilket medfört att det dåvarande spanska imperiet fick lämna såväl Filippinerna som Kuba.

Den sistnämnda ön blev sedan en amerikansk "lydstat" tills Fidel Castro och hans kommunister tog över ön.

För att fira att Kuba blev fritt (från Spanien) tog man det bästa från ön och från USA och blandade det. Vips hade man fått rom och cola.

Drycken kallas ibland även Cuba libre (vilket inte har med Castro att göra) men det är inte korrekt. Cuba libre är en drink som även innehåller limejuice. Rom och cola är en grogg, som även gin och tonic är.

Den blandningen kom till i Indien på 1800-talet då det var i engelsk överhöghet. Tonic innehåller kinin, som är bra mot malaria. Engelsmännen kom på att blanda tonicen med gin och så var den groggen uppfunnen. 

Även den en av mina favoriter, dock måste den då även ha en citronskiva i sig för att vara till fullo njutbar. En limeskiva duger inte.

Whisky går att blanda med läsken Ginger ale. Det är fullt accepterat. Något som inte är det är att blanda whiskyn med cola, vilket händer att jag gör ibland. Det är helt ok, även om rom och cola smakar bättre.

Nu skriver jag inte mer på det är inlägget. Jag ska göra en grogg på den cola som är kvar i burken (synd att den annars förfars) med rom och sedan somna framför teven mitt i en långfilm... Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...