6 juli 2020

Mitt engagemang har trots allt gett resultat

För tre år sedan hade jag kontakt per brev med Naturvårdsverket om den invasiva och giftiga blomsterlupinen som är vida spridd i vårt land. Jag hade åtta förslag på hur man kunde bekämpa den och hindra fortsatt spridning. Även ansvarig minister fick mina förslag.
      Resultatet blev magert. Men ett av mina förslag genomfördes. Nu kan man utan kostnad nämligen lämna in invasiva växter som brännbart avfall hos återvinningscentralerna.


Då det är svårt att gräva upp den kan man stoppa spridningen av den genom att ta bort blommorna innan de gått i frö. Dessa växtdelar måste också brännas.

När jag för tre år sedan skulle lämna blomsterlupiner till min återvinningsstation för att brännas som hushållsavfall ville man ha betalt. Det skulle kosta mig en hanteringskostnad på 200 kr per gång plus ytterligare en avgift på 1,29 kr per kilo.

En av mina punkter till Naturvårdsverket var att man måste kunna lämna in invasiva växter för bränning utan kostnad. Jag föreslog att verket skulle kontakta landets sop- och avfallsentreprenörer och få en ändring till stånd.

Så skedde också och sedan något år tillbaka är det okej att lämna sådant material i containern för brännbart hos landets återvinningscentraler.

Men då det inte är säkert att detta nått ut i hela landet kan det vara bra att kolla först hur det är i din kommun. Får du nej - hänvisa till Naturvårdsverket och vad som står på deras webbplats.

För tre år sedan stod inte ett ord om detta på deras webbplats. Även om det går trögt och man möts av byråkratiskt motstånd så kan det löna sig att stå på sig.

PS. Fast Naturvårdsverket skulle aldrig erkänna att det var mitt initiativ som lett fram till detta. Men jag har skriftväxlingen kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...