12 december 2016

Snöröjaren kom snabbt

När det kommit snö har jag (och frugan) fler hundra kvadratmeter att skotta. Det är bra motion men en del av ytan vi måste skotta består av en kommunal gångväg via vilken vi har vår utfart. Ibland är den gångvägen inte plogad när vi måste ta oss ut.

Så var det idag. Och detta trots att snöröjningen ska genomföras i min kommun inom 11 timmar så snart det kommit fem centimeter snö. Så står det på kommunens hemsida och så är avtalet med den entreprenör som ska göra jobbet.

Nu hade vi ca 15-20 centimeter snö sedan ett dygn tillbaka. Alltså borde gångvägen varit snöbefriad sedan länge. Eftersom jag ibland (ofta?) är sur gubbe avsände jag ett vänligt mejl till kommunen om att gångvägen inte var snöröjd. Jag fick snabbt ett svar att mitt ärende tagits emot och fått ett ärendenummer och att entreprenören underrättats.

Två timmar senare kom en stor traktor och plogade gångvägen.

Som tack för den utmärkta responsen avsände jag ånyo ett mejl till kommunen. Denna gång med ett stort tack för den snabba servicen.

PS. Det som snöröjarna på uppdrag av kommunen prioriterar är de många och breda cykelbanorna som Sollentuna anlagt kors och tvärs i kommunen för många miljoner kronor. Där borstar man bort all snö och saltar så att det inte finns en enda snögnutta kvar. Bara ren asfalt. Trots det ser jag få cyklister där. Rätt prioritering? Det kan diskuteras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...