28 februari 2016

Hur kan man bli ekonomiskt oberoende?

Ja, säg det. Ett sätt är att köpa en trisslott och sedan hamna i direktsändning i TV4 och skrapa fram 100 000 kr i månaden i 25 år. För ett par veckor sedan var det en som lyckades med den bedriften. Både han och hans fru sa att de skulle sluta jobba, trots att de säkert hade ett par decennier kvar till pensionen. Jag undrar hur kul dom får?

Ett annat sätt är att starta ett företag, driva det intensivt några år och sedan sälja det med en stor vinst. En av mina medarbetare gjorde det. Han och hans fru sålde villan m.m., köpte en fastighet och startade ett hotell i en förort utanför Stockholm. Efter sex års slit dygnet runt sålde de hotellet och gjorde en fin vinst. De blev i princip ekonomiskt oberoende.

Min äldre ensamstående bror (1926-86) bodde i en liten etta med kokvrå i ett höghus i Solna. Rummet hade han delat av med en vägg och fått en sovavdelning med fyra slafar (över och under dito), en hörna med en soffa och en del med ett litet matbord och några stolar. Ettan hade han förvandlat till en liten trea med kök, sovrum, vardagsrum och matrum.

Brorsan tyckte att jag och min fru och min andre bror och hans fru skulle flytta hem till honom. Han menade att vi alla fem skulle få plats, då han själv kunde sova på soffan i "vardagsrummet".

Hans tanke var också att vi skulle leva på gröt och nudlar och jobba häcken av oss i fem år och spara alla pengar vi kunde. Inte unna oss något under dessa år. Ingen bil, inga nöjen, inga ungar, ingen semester, inga resor m.m. Gärna flera jobb.

För pengarna vi på det sättet fick ihop skulle vi köpa höghuset han bodde i. Vi skulle inreda varsin våning högst upp och sedan skulle vi resten av våra liv kunna leva gott på hyresintäkterna. Hans kalkyl var helt okej.

Men hans idé blev inte realiserad. Våra fruar vägrade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...