23 november 2013

Bästa sättet att gå ned i vikt

Ungefär halva svenska folket är överviktigt. Kvällstidningarna frossar i olika artiklar och löpsedlar med tips om bästa sättet att minska sin vikt. Även många veckotidningar har samma innehåll. Det handlar om Atkins, LCHF, GI, 5:2 och allt vad metoderna kallas.

Genom att räkna ut sitt BMI kan man kolla om man är överviktig. Eftersom jag är kortväxt har jag oftast ett BMI på 25, vilket klassar mig som överviktig. Jag har försökt att sträcka på mig och bli längre men det lyckas inte.

Jag är enligt BMI alltså ett par kilo för tung och har nu under flera veckor försökt gå ned i vikt genom att småsvälta två dagar i veckan enligt 5:2 metoden. Det är inte kul. Dessutom blir jag yr i huvudet framåt eftermiddan de dar jag halvsvälter.

Nä, den bästa metoden att gå ned i vikt är 10-metoden - eller tiometoden - där tio står för Ta Inte Om! Ställ inte fram all mat på bordet. Lassa bara upp en tallrik. Ät inget mer.

2 kommentarer:

  1. Ok, vi är olika. Jag har testat 5:2 och metoden har funkat bra för mig. Så bra att nu är det 6:1 som gäller. Gick ner mer än 10 kg, men nu får det räcka. Jag har nått en vikt som känns bra. För övrigt så tror jag på naturlig motion i ordentlg mängd, dvs gå i stället för att ta bilen när det är rimligt. Du skrev att du blev yr, kan det bero påför lite vätske intag, i detta fall av vatten.

    SvaraRadera
  2. Jag ska gå ned på 6:1. Jo, jag motionerar. Antingen gymmet eller promenad varje dag. För lite vätska? En GT innehåller "bara" 250 kcal. Kan ta två varje 2-dag. :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...