8 mars 2011

Mitt bidrag till kvinnodagen

Jag är inte feminist (snarare "maskinist) och har ingen förståelse för den så kallade genusvetenskapen då det förekommit en del övertoner, t.ex. att män är talibaner, att män ska straffbeskattas m.m. Däremot är jag för lika rättigheter (och skyldigheter) för män och kvinnor överallt i hela världen. Dessutom gillar jag kvinnor.

I dag är det internationella kvinnodagen. Mitt bidrag till den är att jag har börjat läsa Herman Lindqvists bok "Sveriges drottningar". Där skriver han inledningsvis att "drottningen" tidsmässigt kom före "kungen". Innan vi hade kungar hade vi en "drott", vars kvinna kallades "drottning". Drotten var den främste av dåtidens stormän.

Ordet "kung" kommer (enligt professor Otto von Friesen) från det fornnordiska ordet kwenungaR som är en avledning av kwno, som betydde kvinna. Kung skulle då ungefär betyda "kvinnans man". Det ni, gubbar! Och heja Victoria!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...