1 maj 2021

Lönerna för olika yrken är inte vad du tror?

I mitt förra blogginlägg konstaterade jag att min civila jobbtjänsteställning motsvarade en generalmajors. Men hur var det med lönen? Tjänade en generalmajor mer än en kommunikationsdirektör i en statlig myndighet? Vad tror du? Nej, det gjorde han inte. Medellönen i dag för en generalmajor är 38 500 kr i månaden. Jag hade 53 500 kr i månaden när jag slutade jobba för elva år sedan.

Att prata om vad man tjänar eller har i lön - eller i pension för den delen med - är ett tabubelagt samtalsämne i Sverige. Att fråga någon "Vad tjänar du? " eller "Hur mycket har du i pension?" är lika förbjudet att prata om som "Hur ofta ligger du med din fru?".

Jag skäms inte för att prata om löner eller pensioner. Att kolla olika yrkeskategoriers löner är intressant. Lika intressant är det att låta vänner och bekanta gissa vad t.ex. en polisaspirant eller en soldat har i lön. Eller en undersköterska i hemtjänsten har i snittlön.

Det finns en sajt som heter statsskuld.se där även lönerna för tusentals yrken redovisas. Här är några exempel som du inte hade en aning om. 

Gymnasielärare 37 700 kr

Generalmajor 38 500 kr

Undersköterska, hemtjänst 28 400 kr

Polisaspirant 25 100 kr

Affärsbiträde, dagligvaror 29 600 kr

Skogsarbetare, röjning 25 600 kr

Soldat i armén 21 600 kr

Medellön i Sverige 35 300 kr

GD, myndighet 92 600 kr

Landshövding 92 600 kr

Vad är då medellönen för en kommunikationsdirektör nu för tiden? Drygt 60 000 kr i månaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...