27 september 2020

Nu lägger jag ned mitt "lupinprojekt"

När man har en idé eller ett projekt och vill engagera andra människor men bara möter likgiltighet eller ointresse är det lika gott att tagga ned och lägga av. Det läget har jag nått med min hopplösa kamp - likt en modern Don Quijote - för att få stopp på den invasiva blomsterlupinen. Kampen började för flera år sedan med Naturvårdsverket och slutar nu med några hembygdsföreningar i Bergslagen.

Ni som följt med och läst min blogg har  nog noterat att jag då och skrivit om blomsterlupinen och min kamp för att få stopp på den. I min naiva enfald trodde jag att jag skulle lyckas skapa opinion för en kamp mot den. Men icke sa Nicke.

Den handläggare på Nadturvårdsverket som jag hade kontakt med var positiv och tillmötesgående. Jag fick i alla fall verket att på mitt förslag se till att man kan lämna blomsterlupiner för bränning som hushållsavfall utan att behöva betala för det. Alltid något.

Den ansvariga minister jag skrev till svarade vänligt men intetsägande via en underhuggare. Min hemkommun blev jag tvungen att JO-anmäla för att få en dialog, även den utan resultat. Bara ord och tomma löften.

Min debattartikel tog varken DN eller Svenskan in. Däremot fick jag in en insändare i en av lokaltidningarna i min kommun. Den ledde till att en äldre dam ringde mig och berömde mig. Hon avskydde dessa lupiner.

Länsstyrelsen i  mitt gamla län svarade positivt men utan några löften och hänvisade till att man hade inga pengar. Det går alltid att hävda det för att avslå något man inte är intresserad av.

Fältbiologerna har utsett den 6 juni till den "stora lupinutrotningsdagen varje år. Jag skrev till dem för ett par veckor sen, men har ännu inte fått något svar.

Den ena av de två hembygdsföreningar i Bergslagen (där det finns massor med lupiner) har visat sitt ointresse genom att såväl styrelsen som årsmötet gett avslag på mitt förslag. Den andra föreningen har inte svarat alls.

Allt detta ointresse gör att jag lägger ned min hopplösa kamp att få andra än jag att ställa upp i lupinutrotningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...