20 juni 2016

Där försvann den miljövinsten!

Idag fyllde jag bilen med sorterade förpackningar i form av papper, papper, plast, glas m.m. och åkte till närmaste återvinningsstation i min kommun Sollentuna. Det blev den vid idrottsplatsen Sollentunavallen.

Containrarna var överfulla. Och det var mängder med kartonger och bärkassar fyllda med sopor på marken som inte fick plats. Jag ringde och rapporterade detta till insamlingsorganisationen som sköter återvinningen.

Då kom det en bil med ett släp fullt av kartonger och wellpapp. Jag sa till föraren att det var fullt, att jag ringt och tipsade honom att åka till någon av de stora soptipparna i stället. Han åkte därifrån.

Förmodligen var han en egen företagare, av fordonet att döma. Han borde ha åkt direkt till en riktig soptipp med sitt skräp. Men där hade han som företagare fått betala för att bli av med det. Det var nog därför han åkte till återvinningen i stället. Inte undra på att containrarna fort blir fulla.

Nåja, jag ville bli av med mitt avfall och åkte därför till en annan återvinningsstation i Sollentuna, den vid Silverdals griftegård. Där var containrarna för papp och plast också fulla men med våld lyckades jag pressa in mina sopor i alla fall. Jag ringde insamlingsorganisationen igen och rapporterade förhållandet.

Jag föreslog samtidigt att de kunde sätta upp webbkameror så kunde de se när det blev fullt. Men det kräver tillstånd, blev svaret. Och dessutom handlar det om över 6 000 återvinningsstationer. Ok, jag förstår att det kan bli svårt, svarade jag.

På grund av de fulla containrarna blev det en extratur med min bil på 5,6 km. Där försvann den miljövinsten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...