Sedan ett halvår tillbaka skriver tidningarna om det uppmärksammade dödsfallet då ett för tidigt fött spädbarn, som vårdades vid Astrid Lindgrens sjukhus, dog under oklara omständigheter. En rättsprocess är inledd och en barnläkare riskerar åtal. I artiklarna nämns "Astrid Lindgrens barnsjukhus" både i texter och rubriker. I dag har Svenska Dagbladet t.o.m. en överrubrik där man skriver "Astrid Lindgren-fallet".
Astrid Lindgren är utomlands ett av Sveriges starkaste varumärken och skolor i bl.a. Tyskland har namngetts efter henne. Varumärket är starkt även här hemma, vilket bl.a. resulterat i att barnsjukhuset vid Karolinska fått hennes namn. Varumärket har alltid haft positiva förtecken, men hur är det nu kan man undra?
Det är stor risk att fallet med spädbarnet naggar varumärket i kanten. Om man skulle fråga tusen personer "Nämn tre saker du tänker på när hur hör namnet Astrid Lindgren?" så skulle jag tro att en hel del lyfter fram sjukhuset och spädbarnet. Astrid Lindgrens släktingar som äger hennes olika varumärken (varav Pippi Långstrump är ett) är nog inte glada.
5 januari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Det hela hade kanske varit enklare om det hade inträffat på Ronald McDonalds Hus. För deras del borde varumärke och dubbelmoral vara en daglig punkt på ledningsgruppens agenda...
SvaraRadera