1 januari 2010

Patentverket och moment 22

Jag har jobbat som informationsdirektör hos Skatteverket och jag tog fram den logga - triangelsnurran kallad - som verket har. Loggan är ett registretat varumärke och vart tionde år ska man omregistrera det, vilket jag försökte göra åt verket. Men det tog stopp. Det kom i stället ett formellt och skriftligt föreläggande från Patent- och registreringsverket (PRV) som uppmanade mig att visa att Skatteverket hade rätt till det. Den ursprungliga registreringen av loggan var nämligen gjord av Riksskatteverket (RSV) - den centrala skattemyndighet som fanns innan det rikstäckande Skatteverket bildades.

Jag hänvisade PRV till den lag som stiftades när Skatteverket bildades och som bl.a. sa att det som tidigare var RSV nu var Skatteverket. Men lagen dög inte åt PRV:s fyrkantiga juristfundamentalister. Man ville ha en originalhandling. Jag undrade vad PRV ville ha för slags handling, men det kunde man inte säga. Moment 22 alltså. Ett tag tänkte jag vända mig till regeringskansliet och be att få ut originalet till lagen som finansministern undertecknat och som fanns arkiverat på departementet.

Jag kom dock själv på en annan lösning. Jag skrev ett brev som Skatteverkets generaldirektör fick skriva under. Där intygade han som RSV:s siste generaldirektör att han överlät skattesnurran från sig själv till sig själv som Skatteverkets nuvarande generaldirektör. Det godtog PRV. Pust!

Det är inte alltid helt lätt att ha med myndigheter att göra.

2 kommentarer:

  1. Det här är en så fantastisk berättelse att man nästan inte tror att den är sann.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med. Men den är faktisk sann.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...