14 januari 2010

Bokstäver bättre än siffror

Min svärfar ägnade lördagarna åt att lösa korsordet i Bergslagsposten. Jag såg det som en totalt meningslös sysselsättning. Varför lägga tid på sånt trams? Nu är jag där själv. Det kunde jag aldrig tro.

Jag har både DN och Svenskan i pappersform (en himla massa makulatur att släpa till återvinningen) och de dagar jag inte jobbar ägnar frun och jag en del tid åt att lösa korsorden. Men vi skickar aldrig in några lösta korsord. Där går en gräns. Så lågt har jag inte fallit än. Men helt säker ska man inte vara. Åldrandet fortsätter ju.

Men det där med "suddåkkå" är inget för mig. Nåt japanskt skit. Däremot är frun, som jobbat på bank, mer familjär med siffror än jag och ägnar sig även åt sifferfyrkanterna. Nä, jag gillar bokstäver. Bokstäver står för humaniora: konst, information, historia, geografi och en massa mjuka värden. Siffror däremot är hårda, kalla, logiska och fyrkantiga: matematik, naturvetenskap, kemi, fysik, it och annat obegripligt. Inget för mig.

1 kommentar:

  1. Till och med jag har börjat med korsord och jag är ju bara 30...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...