19 januari 2010

När chefen plötsligt kan själv...

För cirka trettio år sedan höll jag på att ta fram olika förslag på logotyper, märken, för dåvarande Riksskatteverket. Ett förslag, som jag gillade, men som inte generaldirektören tyckte om, var en stiliserad bild av Gustav Vasa. I det läget när arbetet gått i stå började generaldirektören att rita logotyper själv... Jag tog mig för pannan och suckade: Hur ska jag göra. Detta blir en katastrof! Generalen började rita tre kronor, mynt och annat som skulle kunna vara symbol för verket. Jag svettades mer och mer men fick till slut stopp på kreativiteten.

Jag lyckades få okej till att göra en omstart och kontaktade tre professionella logotypmakare som fick jobba fram något med "mynt/pengar" som utgångspunkt. Resultatet blev den triangelsnurra som verket nu har som logga. Snurran ska symbolisera ett flöde av pengar.

Nu har vi nya chefer på verket. Som också är kreativa. Suck!

Från årsskiftet ska alla affärer har godkända kassaregister, dvs. kassaapparater. Syftet är att få bort skattefusk och svartjobb och den illojala konkurrens som det innebär. Men för att det ska funka måste vi alla som handlar ta emot kvitton och alltid begära att få kvitton (om vi nu inte får ett). Från början planerades en kampanj med hela folket som målgrupp: "Begär alltid kvitto!". Men av de planerna blev det "nada!". Skatteverket har inga pengar längre till nånting. Och då skippar man allt vad information till medborgarna heter. I stället ska man hitta nya kanaler. Och det är så kallade sociala medier på Internet som gäller.

Då kom verket på: "Vi kan ju uppmana alla våra anställda att alltid begära kvitto. Och dom kan ju be sina släktingar och grannar att också begära kvitto!" Vår nya tillförordnade generaldirektör tände direkt på idén: "Och vi kan ju uppmana alla andra myndigheter att be sina anställda att också begära kvitto! Och alla som jobbar på regeringskansliet!" Lycka till!

Att prata med grannar, släktingar och andra kanske också kan räknas till gruppen "sociala medier"?

2 kommentarer:

  1. Viral marketing är ett underbart begrepp... Här i Serbien har man en mer pragmatisk lösning. Alla som är skyldiga att ha ett kassaregister ska också sätta upp ett väl synligt anslag som uppmanar kunden att begära kvitto. Utöver detta så innehåller alla kassaapparater ett SIM-kort så att Skatteverkets datorer kan ringa upp kassaapparaten och ladda hem data, inga personliga kontrollbesök här inte!

    SvaraRadera
  2. Kjellåke Henriksson14 februari 2010 kl. 15:38

    Även i Kenya har man kassaregister. Förra året var jag där och upptäckte att värmen kräver en del vätskekontroller. Efter några veckor satt det plötsligt ett anslag på den lokala puben. Vi uppmanades att kräva kvitton. Effekten var att ölen blev 10% procent billigare. Kan det bli så i Sverige så är det kanske inte så dumt med kassa register.
    Hälningar från Kjellåke

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...