18 januari 2010

Lockande förslag från telefonsäljare

Då och då ringer det säljare och vill få mig att byta leverantör till bredbandet, telefonen, elektriciteten och gud vet vad. Oftast avböjer jag. Men häromdan sa jag ok till att byta leverantör för elen och telefonen - både för kåken och torpet. Säljaren gick i spinn när han fick napp direkt och jag hörde hur upphetsad han blev. "Dom vill byta både hemma och på sommarstället!" nästan skrek han till nån som stod brevid - och fortsatte: "Hur gör jag nu då?". Det kanske var säljarens första samtal, vad vet jag.

Säljaren upprepade sedan sitt erbjudande, sa att samtalet spelas in och sen var det klart. Efter några dagar fick jag med vanliga posten hem en skriftlig avtalsbekräftelse. Där fanns de fakta som säljaren rabblat upp i förskönad form.

Jag plockade fram mina gamla el- och telefonräkningar och gjorde en analys i lugn och ro. Vinsten under ett telefonkvartal för torpet var ca 25 kr i månaden med den nya leverantören. Men för kåken var det en förlust med drygt 30 kr i månaden. För elen var det ingen vinst alls, med det nya abonnemanget. Trots att erbjudandet lät så himla bra! Tänk så konstigt.

Vid all telefonförsäljning har man 14 dagar på sig att tacka nej. Det gjorde jag. Att ringa till kundservicen gick inte. Där tutade det upptaget hela tiden. Och någon postadress fanns inte angiven. Men efter en stunds klickande på leverantörens webbplats hittade jag till slut en postadress och skrev ett brev dit. I brevet krävde jag en bekräftelse på att avtalet sagts upp. Nu ska det bli intressant att se om det kommer en sådan. Tveksamt, skulle jag tro.

Nä, jag ska nog återgå till min vanliga attityd till nasare som ringer och stör mitt i middan eller mitt i ett bra tv-program. Jag har två standardsvar: 1) Du, jag vill läsa igenom ditt erbjudande i lugn och ro. Skicka ett brev till mig! (Det kan dom inte.) 2) Du, jag är lite upptagen just nu. Kan jag få ditt mobilnummer så ringer jag dig senare i kväll, men det blir nog nån gång runt 23-tiden. Är det ok? (Det är det naturligtvis inte.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...