12 januari 2010

Pension är krångligt

När jag hade fyllt 60 så blev jag inbjuden av Försäkringskassan till ett informationsmöte. Där berättade man hur den allmänna pensionen fungerar och gav en del tips. Ett tips var att man skulle ta ut 25 % av sin premiepension när man fyllt 61 år. Det gjorde jag. Pensionsbeloppet man får är försumbart. I mitt fall är det 54 kr i månaden. Men det ger mig rätt att kalla mig "pensionär". Då kan jag åka billigare hos SL (Storstockholms lokaltrafik) m.m. Allt var alltså bara positivt för mig.

Men man talade inte om det negativa. Hade jag blivit arbetslös så hade jag fått ut mycket mindre i a-kasseersättning. Den som har någon form av pension - oavsett hur stor den är - får nämligen bara 65 % av sin lön i arbetslöshetsersättning. Den som inte har pension får 80 %. För den som tjänar 15 000 kr i månaden handlar det om 112 kr mindre per dag i a-kasseersättning. Det berättade inte Försäkringskassan.

Jag får hoppas att den nya Pensionsmyndigheten (där min f.d. medarbetare och sedermera chef Sten Eriksson nu är informationsdirektör) gör vad den kan för att föra ut så bra och mottagaranspassad information som möjligt. Reglerna runt våra pensioner och hur de hänger ihop med varandra och med annat. t.ex. a-kassa, är inte lätta att tränga in i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...