28 januari 2010

Jag tvivlar på Trollhättemopedens framtid


Juristen och författaren John Grisham nämner Saab nånstans i nästan alla sina böcker. För femton år sen skrev jag till honom och frågade varför han nämnde Saab och jag väntar fortfarande på svar. Jag tror inte det var fråga om betald produktplacering. Det finns ju runt om i världen folk som med snudd på fanatism gillar Saab. Jag tillhör inte den gruppen.

Jag har mer eller mindre mot min vilja kört en Saab 9-3 i två år. När jag skulle välja ny förmånsbil så fanns det bara Saab att välja. Anledningen var att min arbetsgivare Skatteverket bara har s.k. miljöbilar och de enda med vanlig automatlåda (då) var Saab. Den här Saaben kostade utan rabatt 303 000 kr för två år sedan. Den har samma lullull som normalt ingår i vilken japansk bil som helst. För 275 000 får man en större japansk bil som har samma utrustning, är säkrare, mer omtyckt och har mindre fel.

Det finns plus med Saab: man sitter bra, med etanol i tanken är den pigg, en bra vinterbil. Men av nån anledning har jag svårt för den ändå. Den känns plastig och verkar mest vara en svensk Opel.

När Saab var riktig bil och helsvensk så levde den tack vare att Södertälje gjorde lastbilar och Linköping flygplan. Saabs bilar har ju bara gått med vinst nåt enstaka år. Nu tar Spyker över och det kan i bästa fall rulla på ett tag till. Men om fem år tror jag inte Saab finns kvar. Och vi skattebetalare har blivit blåsta på 4 miljarder.

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag gillar också min japanska bil! Och tror att Victor Muller tyvärr är en riktig spelevink som är bra på att slå blå dunster i ögonen på folk. Varför är han så hemlighetsfull om var pengarna kommer ifrån? Det blir ju bara spekulationer och är inte bra för trovärdigheten. Man kan ju tro att han fått pengar genom knarkaffärer eller vad som helst. Jag är också orolig för att det tyvärr slutar i besvikelse, inte minst för de anställda som nu hyllar honom. Hälsar Annika Levin

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig. Min nästa bil (privat) blir Toyota Avensis.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...