11 januari 2010

Mina kopplingar till Bernadottarna

Jag fick Herman Lindqvists bok om Jean Bernadotte i julklapp och håller på att läsa den nu. Den är intressant och lättläst men har en hel del korrekturfel och upprepningar här och var. Det stör dock inte läsningen.

Just nu har jag kommit till augusti 1810 då Jean Bernadotte valdes till tronföljare av ständerriksdagen, som var församlad i Nicolaikyrkan i Örebro. Att Bernadotte föreslogs beror på ett enskilt initiativ av löjtnanten Carl Otto Mörner (1781-1868). Denne Mörner var officer vid Upplands regemente och hade bl.a. utmärkt sig vid stormningen av Lier skans i Norge 1808. (Krig mot Norge? Jo, därför att Danmark-Norge hade gått med i kriget mot Sverige - det krig då Sverige förlorade Finland till ryssen.) Med i samma drabbning var min farfars farfars morfar, den indelte soldaten Måns Olsson Holm (1765-1837). Här finns min första koppling till Bernadottarna. Mycket, mycket långsökt, det ska villigt erkännas.

Andra kopplingen är att jag är född och uppväxt i Örebro, den stad där Bernadotte valdes. Också väldans långsökt.

Tredje kopplingen är att nuvarande kungen och hans kvinna har handhälsat på mig. Två gånger dessutom. Först när dom kom på besök till dåvarande Riksskatteverket i Solna och sen när dom åkte därifrån. Det ni!

Ytterligare en koppling är när kungaparet med dottern Victoria var i Rom för att fira Heliga Birgitta. Vi stod helt aningslöst utanför birgittinerklostret i centrala Rom och undrade varför det samlades folk där. "Svenske kungen kommer", sa man. Vi stod kvar. Jomenvisst, där kom de kungliga och gick förbi oss, en meter bort och in i kyrkan i klostret. Hade vi varit snabba kunde vi hängt med in till mässan de skulle bevista.

2 kommentarer:

  1. Du kunde ju ha åtminstone ha tagit autograferna av Kungen och Silvia när du ändå av en ren slump träffade dom! Du har ju tidigare Kungens farfars autograf! Hade du tagit två så kunde jag ju ha bytt till mig en!
    Lars G W

    SvaraRadera
  2. Björn Thärnström12 januari 2010 kl. 13:39

    Nja, nu var det ju inte jag som hade Gustav V:s autograf. Det var Björn B, för hans farsa hade varit bollkalle när Mr G spelade tennis.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...