9 januari 2010

Snopen yngling

Nu när jag snart är pensionär på heltid så har vi (dvs. min fru) bestämt att vi ska städa källaren. Vi började i går. Hittade massa saker vi inte visste att vi hade. Körde bort flera säckar till tippen och några kassar med dukar, kläder och pälsar till Röda Korset.

Pälsarna var min mammas (1908-1998). Det var en svart perversianpäls... jag menar persianpäls och en brunmelerad sak, sannolikt en nutriapäls. Båda för små för min fru. Dessutom är det väl inte helt riskfritt att gå klädd i äkta päls numera med alla veganer lurande i buskarna. Veganer, förresten. En son till en av mina kompisar har en t-shirt där det står "Päls är varmt. Kött är gott". Ganska tufft, tycker jag.

Min mor var slagfärdig. En sen vinterkväll stod hon, pälsklädd, i 75-årsåldern och väntade vid en busshållplats. Hon var liten och nätt och - som man säger - pimpinett. Ett gäng överförfriskade ynglingar, drygt 20, närmade sig henne bakifrån. En av dem gick fram, gav henne en knuff på axeln och sa: "Hörru, får jag knulla med dig!". Min mor vände sig sakta om, tittade på ynglingen uppifrån och ned och sa lugnt: "Du, det tror jag inte du klarar av". Något snopna dröp ynglingarna av.

2 kommentarer:

  1. Vart hittar man den t-shirten, så bra och sååå tufft! och vilken härlig kille som vågar säga något så sant, att päls värmer, för inget är som päls, däremot kött ... det är väl smaksak ... men jag håller med honom till hundra, kött ät gott.

    SvaraRadera
  2. Sorry, t-shirtens tryck hade gossen fixat själv. Alltså finns t-shirten i bara ett exemplar. // Björn

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...