1 januari 2010

Polisen och inbrottet på torpet

Förra året hade vi ett inbrott på vårt torp. Grannen ringde och berättade det och jag ringde direkt till polisen på 114 114. Det blev lång väntan i telefonkö men till slut fick jag kontakt med en vänlig själ hos polisen. När jag sa att vårt torp ligger i Bergslagen och att jag ringde från 08-området blev själen tyst. Han satt ju i Stockholm och kunde inte ta emot min anmälan.

Under tiden hade jag startat Internet och såg att man kunde göra anmälan på polisens webbplats och avslutade därför telefonsamtalet. Men ganska snart märkte jag att att det inte gick att skriva fritext. Det funkade inte att göra en anmälan via nätet.

Ringde 114 114 igen, ny telefonkö, ny förklaring till en ny vänlig själ i Stockholm. Samma visa. Blev till slut omkopplad. Lång tystnad men kom sedan till "Polisens jour" i Örebro, där man inte alls ville ta emot mitt samtal. Ny förklaring. Blev bortkopplad. Ännu längre tystnad för att mötas av en ny vänlig själ som sa "Polisen Malmö"! Den skånska själen förstod dock mitt dilemma. Tämligen uppgiven drog jag hela historien ytterligare en gång och sa att det nog var lika bra att jag gjorde en anmälan via papper, kuvert och frimärke. "Naj, det går inte. Vi tar inte emot anmälningar den vägen" blev svaret. Hon lyckades till slut att gå in i diariet hos polisen i Örebro län och lägga in min anmälan där. Pust! Det tog bara1,5 timme att göra en bagatellartad polisanmälan.

Regeringen lovade inför valet 2006 att satsa på rättsväsendet. Det har man gjort och polisen har fått miljardbelopp i ökade anslag. Vad man använt pengarna till vet jag inte. Till fler poliser, har man sagt. Däremot vet jag att man inte gjort något för att få en fungerande rutin för att kunna anmäla brott. Polisen i Sverige är fortfarande uppdelad på en stor mängd olika myndigheter som konkurrerar inbördes.

Polisen är i stort sett den enda statliga verksamhet som inte är organiserad i en rikstäckande myndighet. Skatteverket, Försvaret, Tullen, Förseningskassa... flåt, jag menar Försäkringskassan och Arbetsförnedringen... flåt igen, jag menar Arbetsförmedlingen är rikstäckande enmyndigheter. Men ingen rikspolischef eller justitieminister har lyckats rå på polisfacket och polischeferna och slå ihop allt till en myndighet.

Om polisen i landet varit en enda myndighet hade det förmodligen gått lätt som en plätt att anmäla inbrottet vid första samtalet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...