18 mars 2010

"Närke, Närke mitt födelsenärke"


Rubriken ovan är en mening som örebrosonen Peter Flack myntat. Det han och jag har gemensamt är att vi båda har vuxit upp i Örebro och att vi gjorde lumpen samtidigt - för övrigt som malajer.

Örebro har blivit en riktigt trevlig stad, sedan jag flyttade därifrån (sic!). Det finns till och med en liten visa som prisar staden på Närkesslätten. Upphovspersonen känner jag inte till men melodin är samma som "Appladalen i Värnamo". Här är texten. Håll till godo.

Det finns ett landskap i Svea rike
som uppå jorden ej har sitt like.
Ty det är format liksom ett fat
med höga kanter och botten flat.
Och flata botten är Närkesslätten
och uppå den liksom sylt på plätten
där ligger staden där som vi bo
ty vi hör hemma i Örebro.


Aproå Peter Flack, så tycker jag att ni som ännu inte besökt Örebro och Flacks senaste revy ska passa på att göra det. Jag såg den i höstas och blev positivt överraskad. Den går även nu i vår. En del lustigheter drog jag för några arbetskamrater - yngre än mig - men dom skrattade inte alls. Kanske är Flacks skämt mer avpassade för min 40-talistgeneration. Eller också är det bara min generation som har humor?

2 kommentarer:

  1. Närkevisan

    Det finns ett landskap i svea rike
    som uppå jorden ej har sitt like
    ty det är format liksom ett fat
    med höga kanter och botten flat

    Och själva botten är närkeslätten
    och liksom sylt upp på själva plätten
    där ligger staden där vi vill bo
    ty vi är komna från Örebro.

    Det sägs rätt allmänt att vi är sura
    vi tycker mest om att gå och tjura
    men det kan hända nån sällsynt gång
    att också vi brister ut i sång

    Så denna sången som här nu ljuder
    den skallar bara när någon bjuder
    en gnällig närking på alkohol
    vi höjer glasen och säger skål.

    SvaraRadera
  2. "Närke, Närke mitt födelsenärke" kommer från numret "Kanske en diktare (Artisttjänst Knaprig)" med Martin Ljung och Hasse Alfredson i Knäppup-revyn "Semestersångarna" 1961.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...