14 mars 2010

Mina kolumner

Jag gjorde under 33 år (Riks)Skatteverkets personaltidning. Under nästan 20 av dessa skrev jag i varje nummer en "kolumn" där jag tyckte till om allt möjligt som skedde på verket och förde den vägen ut olika budskap. Den sidan var nog den mesta lästa i hela tidningen, har jag förstått i efterhand. I de flesta fall stämde budskapen överens med de som ledningen hade, i alla fall när Lennart Nilsson var generaldirektör (1983-1996). Min kolumner handlade mycket om vikten av bra service till medborgarna, dvs. de jag kallade "Svenne å Irma".

Så här långt efter kan jag avslöja att Nilsson fick läsa alla min kolumner innan jag publicerade dem. Någon enstaka gång kunde han ändra ett ord eller två. Oftast fick jag tillbaka texten med ett "Bra! Han förstod vilken viktig kanal min kolumn var för att föra ut ledningsbudskap. Eftersom jag ibland var lite småkritisk mot verket så hade kanalen stor trovärdighet.

Nu finns ingen papperstidning på verket. Bara en nyhetsportal i intranätet. Där publiceras nästan uteslutande avsändaranpassad lednings- och styrningsinformation, dvs. "husbondens röst". Texterna är korta. Något utrymme för längre, kommenterande artiklar och artiklar med lättare innehåll finns det inte utrymme för (det som kallas "feature" på engelska). Det tycker jag är synd.

En gång skrev jag i tidningen jag gjorde en kolumn om det ökande administrativa nedfallet. Då tog det hus i helsike, eftersom jag trampade på ömma tår. Min chef krävde att få läsa mina kolumner i förväg, vilket var ett tryckfrihetsbrott, eftersom jag var ansvarig utgivare. Facket la sig i (mot min vilja) och det blev rubriker i tidningarna om censur på verket m.m. Min chef fick göra avbön och jag fick två veckors extra semester som plåster på såret.

Men jag fick igen senare. När verket gjordes om 2005 sökte jag jobbet som personaltidningsredaktör, men fick det inte. På sätt och vis var det skönt, då jag var mätt på att göra tidning efter 33 år. Nu är tidningen nedlagd.

För två år sedan gav jag ut mina samlade kolumner för åren 1986-2005 i bokform. Om du inte redan har skaffat boken kan du göra det nu. Här är länken. Skrolla ned i botten till vänster, skriv "Mina kolumner" i sökrutan så kommer du rätt direkt. Boken kostar 120 kr - ren självkostnad. Jag tjänar inte en spänn på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...