11 mars 2010

Igår blev jag avtackad

I går eftermiddag blev jag avtackad av arbetskamraterna på Skatteverket efter mina 40 år på verket. Det var säkert ett 100-tal som hade samlats i huvudkontorets kafeteria för att få kaffe och tårta, som verket bjöd på. Det var kul att få stå i centrum.

Trots att jag undanbett mig personliga presenter fick jag böcker, vin, blommor m.m. vilket jag självklart uppskattar mycket. Jag hade i förväg annonserat att insamlade pengar i stället oavkortat skulle gå till ett barnhem i Thailand. Det blev ett mycket stort belopp, drygt 5 000 kr.

Varför Thailand? Jo, åren 2002-04 genomförde verket en svartjobbskampanj med ungdomar som målgrupp. På reklambyrån vi jobbade med fanns Sussie Jansson. Hon förlorade sina två döttrar i sunamin. De var där med sin far och hans nya familj. Alla omkom.

Sussie åkte till Thailand för att leta efter dem. Hon fann dem. Hon bestämde sig sedan för att jobba som volontär på ett nyöppnat hem för barn som förlorat sin föräldrar i sunamin. Hon blev kvar i Thailand, avvecklade sina åtaganden i Sverige (jobb, lägenhet m.m.) och är fortfarande kvar; nu driver hon barnhemmet tillsammans med sin sambo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...