22 mars 2010

Jag har betalat 6,5 miljoner kr i skatt

Jag började jobba efter påsken 1967 och hade då 1 400 kr i månaden - brutto. I dagens penningvärde motsvarar det 11 350 kr - inte särskilt mycket till lön. Under alla år som jag har jobbat har jag gnetat i hop en total bruttolön på 13,7 miljoner kr - i nominellt värde.

Räknar jag om den summan - år för år - till dagens penningvärde blir det 19,5 miljoner kr. Det känns inte mycket för ett 43-årigt arbetsliv. Och då har jag dessutom varit högavlönad, åtminstone under 25 av dom här åren. Men delar jag summan med alla arbetsmånader så blir det en hel del, nästan 38 000 kr i månaden.

Om jag räknar - rent schablonmässigt - att en tredjedel av min bruttolön gått till skatt så blir det ca 6,5 miljoner kr i dagens penningvärde. Ovanpå inkomstskatten ska sedan läggas de arbetsgivaravgifter som min arbetsgivare betalat in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...