2 mars 2010

Det blev inget skattemuseum

Under mina 40 år på Skatteverket hade jag en vision om att en dag kunna skapa ett skattemuseum. Såna museer finns i Danmark (ihop med tullen där), Holland, Israel och USA samt säker även på andra ställen. Under årens lopp samlade jag diverse prylar - mest blanketter, skattsedlar, gamla handböcker och annat tryck - men även en del räkne- och skrivmaskiner samt några specialmaskiner.

Detta material har jag kunnat lagra på verket i Solna. Nu när jag slutar vill andra ha de utrymmen jag disponerat. För mig fanns två alternativ: Kasta allt jag samlat eller kolla om något museum var intresserat av det.

Jag kontaktade några lämpliga museer. Tack och lov var man intresserad. Myntkabinettet/Sveriges ekonomiska museum på Slottsbacken i Stockholm tog hand om de gamla trycksakerna plus en del räkne- och skrivmaskiner. Tekniska museet - som redan har över 200 skrivmaskiner - kommer att ta hand om citografmaskinerna och maskinen för prägling av id-brickor.

En citograf var en maskin där man kunde framställa adressplåtar, som även innehöll personnummer. Sådana adressplåtar började man göra i mitten av 1940-talet för hela befolkningen och de användes fram till mitten av 1960-talet för att ta fram olika adresserade dokument, t.ex. skattsedlar. Citografen består av två maskiner: En för att prägla plåtarna och en för att trycka uppgifterna. När hålkorten och de första datorerna kom på 1960-talet blev citografen omodern och försvann. Det är ren tur att de exemplar jag haft har funnits kvar.

Under flera decennier har alla nyfödda med automatik fått en så kallad dödsbricka med kedja hemskickad från Skatteverket. Nu har regeringen bestämt att sådana brickor inte längre ska tillverkas. En maskin för tillverkning av id-brickor kommer också att lämnas över till Tekniska museet.

Sju flyttkartonger med reklamfilmer som Skatteverket producerat sedan början av 1970-talet och framåt har lämnats över till Kungl. Bibliotekets arkiv för ljud och bild.

Nu kan jag lämna Skatteverket med gott samvete och veta att mina gamla prylar tas väl om hand. Men jag beklagar att Sverige inte har ett skattemuseum.

2 kommentarer:

  1. Hej Björn,

    Jag läste med intresse din text om citografen. Jag håller på med att skriva en historik över mitt arbetsliv. I tidigt 50-tal arbetade jag med en sådan maskin. För att återkalla minnet av dess funktioner i detalj skulle jag vilja se på en sådan om möjligt. Vet du om man kan göra det på tekniska muséet idag?

    SvaraRadera
  2. Hej! Den enda chansen är nog Tekniska Museet. Min kontakt när jag lämnade över citografen var Peter Du Rietz (peter.durietz@tekniskamuseet.se). Good luck!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...