5 december 2010

Whisky eller Seven Up?

När jag var i Venezuela 1978 och hälsade på min bror som bodde där fick jag även tillfälle att vara med på en mottagning på svenska ambassaden i huvudstaden Caracas. Det var fullt med folk och uppklädda kypare gick omkring och serverade. Deras fråga var: "Whisky eller Seven Up?" Jag var ett enda stort frågetecken och min motfråga var: "Till vad då?" "Till whiskyn så klart", blev det självklara svaret.

Det visade sig att drinken som serverades var en grogg på mångårigt lagrad skotsk whisky och antingen Cola eller Seven Up. Venezuela var - i alla fall då - en av världens största whiskyimportörer.

På mottagningen var de flesta deltagarna ditkommenderade personer från övriga länders ambassader. Jag räknade ut att det säkert fanns 100 länder med representation i Venezuela. Varje land har minst en mottagning varje år, en del kanske flera. Det blir två-tre sådana här mottagningar varje vecka som övriga länders beskickningar måste gå på. Och det var nog samma inhyrda kypare som dök upp på varenda en.

Efter ett par timmar blinkade ljusen i den stora sal där mottagningen på ambassaden ägde rum. Inom två-tre minuter var salen tom. Det blinkande ljuset var signalen till att partyt var över. Alla rusade lättade därifrån så fort de kunde. Äntligen över!

En diplomat med tjänstgöring utomlands riskerar lätt att bli alkoholberoende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...