6 december 2010

Landets nyaste kyrka

I Sverige har det de senaste tio åren byggts tio nya kyrkor, varav sex av dem i Stockholms stift. I går invigdes den färskaste av dem, den nya Turebergskyrkan i min hemkommun Sollentuna. Den ligger i Sollentuna centrum och är hopbyggd med församlingshemmet där. Det är en betongskapelse som har en inre takhöjd på tretton meter. Både ytter- och innerväggar är av rå betong. Stolarnas rygg- och sitsparti är gjorda av plasten från gamla petflaskor.



Det som är märkligast är altaret, ställningen till dopfunten, prästens talarstol och den elektroniska orgelns överbyggnad: de är nämligen gjorda av spillvirke från begagnade lastpallar! Se ovan. Det är många äldre församlingsbor som alls inte gillar detta. Men jag tycker det är häftigt. Har du vägarna förbi tycker jag du ska besöka kyrkan, som kostat församlingen nästan 20 miljoner kr att bygga.



En annan märklig sak är ett avtryck i betongen, högt upp på ytterväggen ovanför entrén. När formen från gjutningen plockades bort upptäcktes en mörkare missfärgning, som liknar en Jesusfigur. Man kan bli religiös för mindre (fast i mitt fall är det ingen risk, då jag inte ens är medlem i kyrkan).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...