2 oktober 2011

Det går utför med Svenska kyrkan

I dagens SvD skriver kyrkoherden H B Hammar (brorsa till förre ärkebiskopen) att kyrkor bör kunna rivas. Anledningen är att de står tomma därför att antalet besökare har minskat. Jag håller med honom. Ett annat sätt att bli av med de kostsamma byggnaderna, menar han, är att sälja dem eller hyra ut dem till andra ändamål, som t.ex. bostäder, kaféer eller pizzerior.

I bergslagsbyn Stråssa har kyrkan, som byggdes i början av 1970-talet, nyligen sålts för 300 000 kr till en entreprenör från Norrland som ska använda byggnaden i sin spritfabrikation. Det är nog bara början på en trend. Många kyrkor är dessutom fula, byggda på 1800-talet och framåt och har därför inte samma kulturhistoriska värde som en stenkyrka från 1200-talet.

Antalet medlemmar i svenska kyrkan har sjunkit. De flesta är nog kvar på grund av ren slöhet. De går aldrig i kyrkan, tror inte på varken Fadern, Sonen eller Den Helige Andersson (jämför: Oden, Tor och Frej - allt går igen) men fortsätter varje år att betala flera tusenlappar i onödig avgift till kyrkan. "Jag vill bidra till att de gamla fina kyrkorna finns kvar", är deras ihåliga ursäkt för att kvarstå som medlemmar. Fast jag tror att man ser det man betalar som en slags "försäkringsavgift". Tänk om Gud finns...? Men det vågar man inte erkänna.

Nä, jag är inte med i svenska kyrkan. Jag kan ju tro på Gud i alla fall, om jag vill. Det har hänt vid några tillfällen i mitt 65-åriga liv att jag bett till honom när jag känt mig ångestfull och helt ensam och utlämnad. Jag ber dock inte varje dag. Han har ju så mycket att göra med allt annat elände att jag inte vill störa honom med mina futtiga problem. Han för en ojämn kamp med djävulen, när man ser hur det ser ut i världen...

Jag gick ur kyrkan i mitten av 1950-talet när det blev möjligt att göra det. Innan var alla tvångsanslutna till kyrkan. Det var farsan som gick ur då och jag följde med automatiskt. Sen dess har jag inte sett någon anledning att gå med igen.

Det där argumentet att man inte bidrar till underhållet av gamla kyrkor om man gått ur kyrkan är inte sant. Via den statliga skatten bidrar jag till de 460 miljoner kr varje år som kyrkan får av staten för att underhålla sina fastigheter. Det är en 50-lapp per år och invånare... Det får räcka för min del. Dessutom brukar jag ofta lägga en slant när jag besöker en kyrka. Som en slags frivillig entréavgift.

Du som fortfarande är medlem i kyrkan: Gå in på www.kyrkoavgiftningen.se. Där kan du enkelt räkna ut vad du betalar i onödan varje år. Tjänar du runt 30 000 kr i månaden är det ca 3 500 kr om året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...