18 oktober 2011

"Du ska dö!"

För en tid sedan såg jag en stor annons i tidningen. Rubriken löd "Du ska dö!" Under stod med mycken liten stil "Står du i kö?". Annonsen var från Hörselskadades Riksförbund. Den var mycket talande.

Tänk dig en 95- årig tant som står och väntar på bussen. Så kommer det fram en yngling i övre tonåren, men konstigt hår, hängande byxbak, nitar i skinnjackan och frågar tanten "Står du i kö?" Men det är inte så hon uppfattar hans fråga eftersom hon hör dåligt.

För några år sedan trodde jag att jag hade en vaxpropp i högerörat. Försökte med Revaxör, men det hjälpte inte utan jag gick till farbrorn doktorn som inte hittade någon vaxpropp. Jag gick då till en audiolog som konstaterade att jag hade försämrad hörsel på örat.

Jag skaffade en hörapparat så nu behöver jag inte skruva upp ljudet på teven lika mycket som förut. Och jag missuppfattar inte min frus tillrättavisningar utan förstår dom på direkten. Livet har blivit mycket bättre - både för frun och mig.

Men det är många, framför allt män, som upplever det skämmigt att ha hörapparat, trots att dom skulle behöva det. Det har sagts mig att man ska inte vänta för länge med att skaffa hörapparat när man hör dåligt. Risken med dålig hörsel är att man blir utanför, t.ex. i sällskap med andra männskor för att man inte hör vad som sägs och inte kan delta fullt ut i umgänget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...