17 oktober 2011

Fler kan ju få betala?

Det diskuteras och utreds huruvida polisen ska ha rätt att ta betalt av t.ex. en fotbollsklubb för polisbevakningen vid en match?

Då kan man även diskutera om politiska partier och dito organisationer ska betala polisen för bevakningen av deras demonstrationer? Och om statsöverhuvuden som kommer hit på statsbesök ska få betala för sin poliseskort? Och om hovet ska få betala för bevakningen vid prinsessbröllop?

Nä, jag tycker inte det. Det är nåt fel med polisen som trots ökade resurser inte verkar klara sina uppgifter.

PS. Nu har jag lärt mig att det inte är polisen som bestämt detta på egen hand, utan det är regeringen. Och det gäller bara klubbar som är ombildade till bolag. Men jag tycker i alla fall det är fel. Och om nu det där med "bolag med vinstintresse" är så viktigt så borde ju gästande popstjärnor också få betala för polisbevakning och skydd. Men i slutänden blir det du och jag som går på matchen eller popkonserten som får betala polisens bevakning via ett högre biljettpris. Det räcker med de miljarder polisen får via skatten!

PSS. Pengarna går inte till polisen utan direkt in i statskassan, på samma sätt som böter m.m.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...