Advokaten Börje Leidhammar - med ett flerårigt förflutet på Skatteverket - gör i dagens avisa (SvD) på debattsidan reklam för ett seminarium han ska hålla i början av november. Ämnet är "Taxpayers Charter" - något som han tycker att även svenska skatteverket ska skaffa sig.
Vad är då "Taxpayers Charter" som bl.a. USA, Storbritannien m.fl. länder har? Jo, det är en samling högstämda meningar (floskler?) som beskriver skattebetalarnas rättigheter, skyldigheter och hur de kan göra om de inte är nöjda med sitt skatteverk.
Verket har tagit fram många liknande dokument om service, kontroll och annat som kallats policyer, riktlinjer m.m. Så att göra ett till som Leidhammar vill torde inte vara särskilt svårt. Han är ute efter ökad rättssäkerhet, framför allt för företag som utsätts för skatterevision och för bl.a. fram behovet av en skatteombudsman.
Det var något som jag föreslog verket för ett antal år sedan, men intresset var lika med noll. I USA har man "Taxpayers Advocate Service - your voice at the IRS". Det är en självständig del av amerikanska skatteverket (IRS) dit allmänhet och företag kan vända sig när allt känns hopplöst i kontakterna med verket. En motsvarande funktion även hos oss vore nog inte så dumt.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar