19 oktober 2011

Jag har utnyttjat "Allmänhetens frågestund"

Min hemkommun Sollentuna har förbindelse med världshaven via Edsviken, som är en del av Östersjön. Edsviken är en återvändsgränd. Om man åker in där får man åka ut samma väg man kom in. Det är inte alla kommuner som har förbindelse med havet. Har man det bör det utnyttjas.

Därför har jag länge tyckt att kommunen borde anlägga en gästbrygga längst in i Edsviken. Där ligger bl.a. Edsbacka värdshus (f.d. Edsbacka krog som hade två Michelinstjärnor), Edsbergs slott, Edsviks konsthall (där just nu norske konstnären Odd Nerdrum har en uppmärksammad utställning) samt MC Collection - förmodligen Europas främsta motorcykelmuseum. Det finns alltså mycket "kulturellt" att kolla in där.

Sollentuna kommun säger att man ska rusta upp det här området och göra det mer känt. Därför tycker jag att kommunen ska fixa en gästbrygga för t.ex. tio båtar. Jag pratar då inte om en gästhamn med vatten, el, toa, dusch, tvätt och hela konkarongen utan bara en enkel flytbrygga med bojar där gästande båtar kan lägga till. Samtidigt ska förstås gästbryggan och Edsviksområdet med all kultur marknadsföras, bl.a. till båtklubbarna i Stockholmsområdet.

Mitt förslag om en gästbrygga diskuterade jag med kommunpolitiker i valstugorna inför senaste valet, jag har skrivit till kultur- och fritidsnämndens ordförande och i dag såg jag till att frågan togs upp i kommunfullmäktige.

Sollentuna kommunfullmäktige har nämligen något som heter "Allmänhetens frågestund". Medborgare kan ställa frågor men frågorna ska lämnas in skriftligt i förväg. Det gjorde jag med min gästbryggsfråga. Och i kväll var den uppe i fullmäktige innan ordinarie förhandlingar började.

Först frågade man om jag, frågeställaren, var närvarande. Jag reste mig upp och svarade ett tydligt "Ja", varpå ett 40-tal lokalpolitiker vände sig om och glodde på mig. Säkert undrade de vilken underlig figur det kunde vara som dristade sig till att störa dem men en sån här fråga.

En dam från Folkpartiet besteg talarstolen, tackade mig för frågan och sa att man skulle ta upp mitt förslag och titta på det. Det var ju både kostnader och miljö man måste ta hänsyn till m.m.
Jag fick tillfälle och göra min röst hörd och påpekade att det längst in i Edsviken redan finns en båtklubb med flera bryggor så om det blev en brygga till var nog försumbart från miljösynpunkt. Sen tackade jag för svaret och gick.

Men jag hade i alla fall utnyttjat min demokratiska rättighet. Min fråga var den enda från allmänheten.

PS. Se även kommunens webbplats:http://www.sollentuna.se/Nyheter/Nyheter/NYHET---Om-kommunen/Vattenvag-och-vattenvard-pa-fullmaktige/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...