4 juni 2010

Elektriciteten har återvänt



Som jag skrivit om tidigare i min bloggbok så är tomten delad och schaktning pågår för ett nytt hus, som dottern och mågen ska bygga. Vi har nu i en månad varit utan vatten, avlopp och el. Men, hör och häpna - elen är inkopplad nu!

Jag hade sedan tidigare gula plaströr dragna från tomtgränsen och till kåken. Men jag fick besked om att rören inte dög för att dra en elkabel genom. Jag kontaktade elverket och vill ha en tillfällig kabel ovan jord i avvaktan på att en ny rörgrav för en ny elkabel blev klar. När denna tillfälliga kabel skulle dras häromdan av en underentreprenör visade jag mina tidigare dragna gula plaströr och beklagade mig. "Men dom duger ju för elkabeln", sa dom. "Vi fixar det här permanent".

De kollade att plaströret var okej och drog - visserligen med mycket svett och möda och något vaselinliknande smörjmedel - genom den tjocka svarta kabeln. Dagen efter kom elverkets folk och kopplade in elen i kåken.

Nu väntar vi bara på att rörgraven för vatten och avlopp ska bli grävd och ledningar dragna. Sen ska kommunens folk komma och koppla ihop rören med va-nätet. När det kan ske hoppas jag står skrivet i kommunens agenda och inte i stjärnorna. Förhoppningsvis kan vi kanske flytta hem igen om en vecka. I sämsta fall om två veckor. Dröjer det ytterligare hinner alla som jobbar med det här att gå på semester och då är vi väl tillbaka i vår kåk någon gång i höst...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...