Försvarsmaktens nya informationskampanj får kritik. Reklamfilmerna som visas är inspelade i Sydafrika med lokala skådespelare och visar inte verkliga miljöer. Allt är fejkat. Dessutom är budskapet i kampanjen svårt att förstå, säger ungdomar (som är målgruppen). Hela kalaset kostar 30 miljoner, varav fem miljoner i produktionskostnad - resten annons- och visningsutrymme.
Skatteverkets två senaste reklamfilmkampanjer gjordes också utomlands. De uppmärksammade svartjobbsfilmerna, som visades på TV och bio 2003-05, spelades in på Mallorca respektive i Barcelona. Anledningen var att produktionen skedde på vintern och filmerna skulle visa sommaren. Därför gick det inte att göra dem i Sverige. Eftersom det är billigare att spela in film i Spanien än i Sverige blev det inga merkostnader. Att fixa sommarmiljö mitt i vintern här hemma hade blivit dyrare.
Skatteverkets filmer om e-legitimationen med Johan Wahlström som aktör spelades in i Tallinn. Det berodde på att en av producenterna av filmerna hade estniskt påbrå och goda kontakter i Tallinn. Dessutom blev det mycket, mycket billigare än om inspelningen hade gjorts i Sverige.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar