31 maj 2010

Hela upplagan fick kastas

För drygt 15 år sedan satt jag på en krog i Örebro med några arbetskamrater. Vi som var lite äldre berättade minnen från vår tid i skatteförvalt-ningen. De yngre lyssnade med stora öron och ögon. Det var då jag fick idén till en bok.

Den kom ut lagom till julen 1996 och blev verkets julklapp till personalen. Boken som fick titeln "Byråkrater berättar" innehöll minnen och anekdoter, nedtecknade av Leif Ekerling, som jobbade tillfälligt för mig med boken. Boken var illustrerad, dels med olika dokument och dels med teckningar av Leif.

En annorlunda illustration var en fullklottrad deklarationsblankett som en skattebetalare lämnat in, se bilden ovan. Jag tyckte den var jättekul. Boken trycktes i 20 000 exemplar. När jag fick det första exemplaret visade jag den för en kollega, som var jurist. När han fick se bilden blev han betänksam.

Jag hade nämligen visat en autentisk deklarationsblankett och den är inte offentlig. Det gick dessutom att lista ut vem som var deklarant. Efter koll i registren visade det sig att personen levde. Ett tag tänkte jag kontakta honom och erbjuda honom en slant om jag fick avbilda hans deklaration. Men jag spolade det alternativet för jag kunde ju bli "utpressad". Jag blev kallsvettig och tog ett självsvåldigt eget beslut: Hela upplagan makulerades. Tack och lov var det bara inlagan, dvs. bokens alla sidor, som var tryckta. Omslaget var inte påsatt av bokbinderiet och boken var alltså inte helt klar. Men ändå var det inget kul beslut. Men vad skulle jag göra?

Jag hade tack och lov en bra egen budget och sa inget till någon som inte var direkt inblandad. Inlagan trycktes om med en neutral blankett från 1972 som illustration i stället. Detta fördyrade boken med cirka en femma. I stället för drygt 20 kr per styck i tillverkningskostnad blev det drygt 25 kr.

Årets julklapp 1996 kostade alltså ca 25 kr i stället för 200 kr som de vanliga personaljulklapparna brukade kosta. Så det blev i alla fall en stor besparing för skattebetalarna. Hade vi haft dagens "leka-affär"-modell vete sjutton hur det hade gått... Det hade nog blivit långa och sega förhandlingar mellan beställaren och utföraren om vem som skulle betala merkostnaden. Och jag hade legat mer risigt till än vanligt.

Du som inte har boken "Byråkrater berättar" kan köpa den hos Norstedts juridik (www.nj.se) för 89 kr plus moms. Priset är nedsatt tillfälligt tack vare detta inlägg på min blogg. Passa även på att skaffa en annan bok som jag sett till att verket gett ut, nämligen "Deklarationen 100 år" som nu bara kostar 79 kr plus moms. I den kan du bl.a. läsa om det år - 1946 - då Sveriges skattebetalare helt slapp att betala skatt på sina inkomster.

2 kommentarer:

  1. Anders Brännström2 juni 2010 kl. 13:47

    Det var bättre förr... Åtminstone roligare. Framför allt kunde man känna stolthet av att jobba på Skatteverket. Under några år har detta systematiskt förstörts. Det har kommit in en massa pajaser i verksamheten som inte kan någonting. Suck!

    SvaraRadera
  2. Annars kan man få båda gratis med internposten med, om man jobbar på Skattefelet, oj Skatteverket.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...