21 maj 2010

Riksmyndigheter blandas lätt ihop

Många centrala myndigheter har haft prefixet "Riks" i sina namn: Riksskatteverket, Riksförsäkringsverket, Riksrevisionsverket. Kvar finns bl.a. Rikspolisstyrelsen, Riksantikvarieämbetet och kanske några till. För vanligt folk har det här varit förvillande och myndigheterna har blandats ihop. När jag tidigare sa att jag jobbade på Riksskatteverket till folk så sa dom: "Jaha, då jobbar du på Lilla Essingen". Det var Riksrevisonsverket man tänkte på, det verk som man såg när man åkte förbi på Essingeleden.

På ledarsidan i dagens DN skriver man om Riksrevisionen som granskat sjukförsäkringsreformen. I ingressen skriver man att det är Riksförsäkringsverket som gjort granskningen. Här har redigeraren, som skrivit ingressen, gjort ett tankefel, vilket är ursäktligt.

Värre var det den gången jag mötte en konsult som under en förmiddag skulle sälja in sig hos mig på dåvarande Riksskatteverket. Han satt hela tiden och sa Riksförsäkringsverket varje gång han borde ha sagt Riksskatteverket. Trots att jag påpekade felsägningen fortsatte han. Det kändes inte seriöst och han fick inget uppdrag av mig.

Skatteförvaltningen i landet heter numera Skatteverket. Men tanken var att den rikstäckande skattemyndigheten i stället från början skulle heta Riksskatteverket i hela landet. Det ville regeringskansliet och dåvarande generaldirektören Sjöstrand verkade inte ha något emot det namnet heller. Anledningen var att den nya enmyndigheten täckte hela landet, dvs. hela riket och då skulle det synas i namnet.

Jag kämpade emot och skrev långa promemorior i ämnet där jag argumenterade för det mer korta och slagkraftiga namnet Skatteverket. Dessutom lobbade jag lite och tog stöd av en hög handläggare i Finansdepartementet och några regionchefer. Resultatet vet vi, det blev namnet Skatteverket på skatteverket i Sverige.

Det finns ett myndighetsområde i landet som fortfarande är splittrat och uppdelat på drygt ett 20-tal myndigheter, det svenska polisväsendet. I toppen finns Rikspolisstyrelsen. Den dag då alla dessa konkurrerande myndigheter blir en enda myndighet måste den ha ett namn. Att kalla den Polisstyrelsen går nog inte då det i dag finns polisstyrelser på kommunal nivå. Mitt förslag är Polisverket.

Nu när namnet är klart är det bara för justitieministern att sätta igång att omorganisera. Lätt som en plätt.

2 kommentarer:

  1. ...eller varför inte Polisen rätt och slätt. Ungefär som Kronofogden (även om jag vet vad myndigheten heter formellt).

    Kul att läsa och följa ditt bloggande nu när du slutat på Skatteverket. Jag har följt dig en del från insidan tidigare, men ändå från "andra sidan" så att säga... Ja, KFM alltså. :)

    SvaraRadera
  2. Jo, men det är nog för häftigt, tänkte jag. Men Polisen kommer dom nog ha kvar som sin logga, precis som Kronofogdemyndigheten har Kronfogden i sin logga. Men eftersom jag nu har föreslagit Polisverket, så kan man givetvis från ansvarigt håll inte ta det namnet. Så det blir nog Polisen. Vi får hoppas det, Ju kortare desto bättre.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...