28 maj 2010

Jag står inte ut med förprogrammerad skit!

Jag är ingen teknikfreak utan en gammaldags farbror som tycker att allt var bättre förr. Men nu tvingas jag möta allt nytt som kommer överallt. Min nya mobiltelefon har massor av funktioner som jag inte är intresserad av. Varför kan den inte vara nollställd så jag får välja själv vilka extra funktioner jag vill ha?

Min nya bil är jag skitförbannad på. Hade jag vetat hur den är hade jag i stället köpt en begagnad, mer omodern bil. När jag startar nya bilen och kör en ett par hundra meter låser sig bakdörrarna automatiskt. Det innebär att när jag sedan stannar så kan passagerarna i baksätet inte komma ut. Jag måste knappa på "låsuppdörrarnaknappen" för att kunna släppa ut dem. Att ändra barnlåsknappen i dörren hjälper inte för att få bort det här elektroniska eländet som japanerna har hittat på.

Jag läste i den tjocka bilmanualen och trodde att jag hittat rätt ställe och gjorde det som stod där för att koppla bort den här skiten. Men se det funkade inte. Nu måste jag till märkesverkstan för att få hjälp med att koppla ur den här djävulska funktionen. Varför ska det var så?

Jag har en gammaldags tjockteve hemma i bostaden som funkar bra, bara man inte rör några okända knappar. Nu bor vi tillfälligt hos svägerskan som har en platteve. När vi tittat på den några timmar så stänger den av sig automatiskt. Japanerna som gjort teven utgår väl från att alla somnar framför teven och därför behöver en automatisk avstängningsfunktion. Ordbehandlingsprogrammet i datorn har också en massa förprogrammerade funktioner som bara stökar till det. Varför ska det vara på detta viset?

Hörni ingenjörer i Japan! Skit på er. Varför ska ni krångla till det så här! Låt det vara enkelt och låt oss sedan själva välja vilka ytterligare krångligheter vi vill ta del av! I vår egen takt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...