17 maj 2011

Reklambyråer gör svårlästa texter

Konsumentföreningen i Stockholm har i medierna lyft fram problemet med svårlästa texter på livsmedelsförpackningar. Texter med långa rader, mikroskopiskt liten stil, svårläst stilsort och text på svårläst bakgrund verkar vara det normala när det gäller förpackningar. För den som är allergisk kan det vara livsfarligt att inte kunna läsa förpackningstexten.

Det är reklambyråer som utformar förpackningarna. Tyvärr så bryr sig kreatörerna mer om att utforma tjusiga paket än att se till att texterna blir läsbara. Och det är inte bara förpackningar de utformar på detta sätt.

Under de 40 år som jag av och till jobbat med reklambyråer så har jag hela tiden fått kämpa för att få kreatörerna att fatta att deras texter måste vara lättlästa. Då handlar det inte om textinnehållet utan om utformningen. Reklambyråfolket har bara två saker för ögonen: Att få förverkliga sina egna idéer, bl.a om grafisk form (för att vinna Guldägg) och att kunna fakturera. Vad kunden vill ha och står för kommer i andra hand. Cyniskt kanske? Ok, kan så vara.

Men det är många gånger jag fått föra verbala brottningsmatcher för att få deras alster lätta att läsa. Svårlästa typsnitt, för långa rader, text med stora bokstäver, mörka texter på mörk bakgrund eller svaga texter på ljus bakgrund. Tjusigt ibland, visst - men ack så svårläst.

Jag tycker t.ex. att en reklamskylt i en tunnelbanevagn eller inne i en buss ska kunna läsas på mer än en halv meters avstånd. När originalet ligger i datorn och syns på skärmen kanske det ser bra ut, men inte i den bistra verkligheten. Jag fattar inte att reklambyråerna fortsätter så här. Jag ser dagligen svårlästa annonser som uppdragsgivare betalat dyrt för, både vad gäller produktion och införande.

Men allt ska inte skyllas på reklamfolket. Reklamköparna har också ett ansvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...