22 maj 2011

Kunden har alltid rätt

Sedan en tid tillbaka har Skatteverket en "kundmötesenhet". Nu har Skatteverket gått ett steg till och bestämt att vi medborgare är verkets "kunder". Verket har alltså närmat sig Försäkringskassan, som sedan länge kallat oss medborgare för "kunder". Jag tycker det är helt fel att myndigheter använder ordet "kund" och jag är inte ensam om att tycka det.

Sedan länge har den professionella språkvården ogillat begreppet "kund" som begrepp på oss skattebetalande medborgare. Även statsvetenskapen ogillar ordet i myndighetssammanhang.

Här kommer kloka ord från Lennart Lundquist, professor emeritus vid statsvetenskapliga institutionen vid Lunds universitet. Så här har han skrivit i artikeln "Den politiska demokratin, ekonomismen och förvaltningsetiken":

”Man kan se effekten på en så central roll som medborgaren. Ordet medborgare har i många sammanhang bytts ut mot ordet kund. Och det gäller inte bara ordet utan också själva begreppet. Skiftet utgör en allvarlig reducering av en av demokratins mest centrala roller. Medborgaren har en rad viktiga skyldigheter och rättigheter som inte tillkommer kunden. Medborgarna är demokratins herrar och har ett gemensamt ansvar för att den fungerar. Kunden har en helt annan position och saknar såväl rättigheter som skyldigheter. Hennes enda legitimitet är de penningsummor som hon kan spendera på marknaden: ju mer pengar, desto större legitimitet. När man betänker att medborgaren faktiskt äger de offentliga institutionerna framstår just beteckningen kund som ovanligt misslyckad även ur ekonomistisk synvinkel.

Medborgaren har ansvar för den politiska demokratin. Kunden har inte något ansvar för företaget. Medborgaren har både rättigheter och skyldigheter i förhållande till det offentliga. Kundens relation till företaget avgörs av hennes pengar. En missnöjd kund vänder sig bara till ett nytt företag. När man gör medborgarna till kunder är risken att de förvandlas till kravmaskiner med rättigheter men inga skyldigheter i relation till det offentliga. Deras enda intresse för det offentliga blir att få ut maximal service. Ett livskraftigt demokratiskt system förutsätter däremot – i synnerhet enligt ett deltagardemokratiskt synsätt – alla medborgarnas intresse och engagemang."


Min mamma var affärsbiträde och hennes ledstjärna - eller värdeord - i jobbet var "Kunden har alltid rätt". Det funkade bra i den blomsterbutik där hon jobbade och hon var omtyckt av kunderna. Men hur funkar den devisen för Skatteverket?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...