26 maj 2011

Även fogden drabbad av kundnojan

Missbruket av ordet "kund" är tydligen en farsot som sprider sig? Försäkringskassan drabbades av sjukan för flera år sedan, Skatteverket för ett tag sedan och nu har även Kronofogden drabbats.

I en platsannons söker man några chefer till huvudkontoret i Sundbyberg och skriver: "Vi är på väg mot en ny framtid (Vem f-n är inte det? Gamla framtider finns väl inte?) med kunden i fokus."

Fogden har ju två sorters "kunder": borgenärer (som vill ha betalt) och gäldenärer (som ska betala). Nu har de upphöjts till "kunder" på riktigt. Fogden får väl ändra sin slogan till "Vi arbetar för ett samhälle där kunden vill göra rätt för sig".

Jag tar mig för pannan och suckar. Tur att jag är pensionerad.

PS. Risken finns att farsoten "kund" sprider sig. Snart kallar väl Kriminalvården sina intagna för "kunder" och Polisens förundersökningar kallas "kundmötesprotokoll".

3 kommentarer:

  1. Det var ju nästan precis som jag försökte skriva som kommentar till ditt tidigare "kund-inlägg", men jag lyckades tydligen inte få iväg kommentaren. Även icke-pensionerade KFM:are tar sig för pannan...

    SvaraRadera
  2. Kund får man säga, men inte stamkund... jag håller för pannan hela tiden

    SvaraRadera
  3. Det är väl bara om man är skogsbonde och säljer skog till skogsbolaget som man kan få kalla sig stamkund?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...