12 maj 2011

Frånvaron skrevs in i betygen förr


Skolmajoren Björklund har stuckit ut hakan igen. Nu vill han ha ogiltig frånvaro - skolk - inskriven i terminsbetygen från sexan och uppåt. Sossarna och de övriga motståndarna har med sina reptilhjärnereflexer - allt alltid vara tvärtemot - kraftigt fördömt hans tilltag.

Jag gillar Björklund. Han är i stort sett den ende i regeringen som vågar säga vad han vill och tycker och går därmed på tvärs mot sossarna. Sedan kanske jag inte alltid delar hans uppfattningar i alla lägen till fullo. När det gäller att skriva in skolket i terminsbetygen så tycker jag det är okej. Det är ingen stor grej.

Björklund vill ha ordning och reda i skolan, något som successivt försvann under sossarnas tid då de införde flumskolan, som vänstern vill ha tillbaka med råge. Kommunisterna vill även slopa läxorna. Nästa steg är väl att slopa lärarna och låta eleverna på egen hand ta till sig sina kunskaper.

Skolministern har infört ett nytt betygssystem med lika många steg som det fanns på min tid då vi hade A, a, AB osv. Nu vill han ha in skolket i betyget. Nästa steg är väl att tvinga eleverna att äta upp maten på tallriken i skolmatsalen och sätta ut vakter vid slaskhinkarna, som det också var på min tid. Sedan kan han ta ett steg till och införa skolagan. Då är vi tillbaka till 1954. :-)

Men, för att återgå till skolket i betygen så hittade jag min fars betygsbok som omfattar åren 1919-25. På den tiden skrev man noggrant in frånvaron och dessutom specificerad på olika orsaker: Ej giltigt förfall; annat giltigt förfall; naturhinder; brist på kläder eller skodon; smittosam sjukdom i hemmet el. grannsk(apet); sjukdom.

Min fars betygsbok (ovan) visar att han var borta från plugget två dagar vårterminen 1920 och en dag vårterminen året därpå på grund av brist på kläder eller skor. Det var andra tider då.

PS. Men även under hela min skoltid - från första klass till studenten - skrevs antalet frånvarodagar (och senare frånvarotimmar) in i terminsbetygen, men då med bara två orsaker: giltig (typ sjukdom) respektive ogiltig (typ skolk) frånvaro - eller "förfall", som det hette då. Se bilden nedan.

1 kommentar:

  1. På mitt slutbetyg från gymnasiet skrev de också in antal frånvarodagar och det var 1993, så...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...