6 maj 2011

Killar och tjejer, damer och herrar

I morse var det en diskussion i "Nyhetsmorgon" i TV1. Anledningen var att tidningsförlaget Egmont gett ut två nya barntidningar, en rosa för flickor som heter "Emma" och en blågrön för gossar som heter "Goal Junior" och handlar om fotboll.

Detta är naturligtvis ett lovligt byte för den fundamentalistiska vänsterfeminismen som vill utplåna alla skillnader mellan könen - helst även de biologiska. Därför hade TV bjudit in en redaktös från förlaget plus en kvinna (hennes funktion missade jag) som kämpar för jämställdhet och utplåning av könskillnader. Debatten blev märklig då jämställdhetskvinnan hela tiden avbröt förlagskvinnan, som aldrig fick tala till punkt.

Egmonts tidningar speglar bara verkligheten. Killar och tjejer är olika och har olika intressen. Att tvinga killar att leka med dockor och tjejer att avfyra knallpulverpistoler är dömt att misslyckas. När vår dotter var liten var grannpojken lika liten. Hans mamma var lagd åt det feministiska hållet och gav honom en dockvagn med tillhörande docka.

Vad gjorde gossen? Tror ni att han bäddade upp och ned dockan i vagnen? Sällan. Han körde rally med dockvagnen och brummade som den värsta racerbil. Mamman gav upp. Längre fram i livet gjorde han lumpen som fallskärmshoppande elitsoldat, doktorerade och blev högskolelektor. Förmodligen kanske mamman hellre sett honom som värnpliktsvägrare och dagisfröken.

Det finns ju massor med tidningar som riktar sig till pojkar. Ta alla bil- och mc-tidningar! Och Flickorna har även massor med damtidningar, fulla av kak- och stickrecept. Att ge ut två nya med en yngre målgrupp är väl inget att bli upprörd över?

Apropå dam- och herrtidningar så gjorde min annorlunda fader en kiosktant förlägen en gång i slutet av 1950-talet. Farsan frågade försynt damen i tidningskiosken om hon hade några herrtidningar. Rodnande räckte hon fram "Piff" (eller "Puff" eller om det var "Raff" den hette) som var en av dåtidens oskyldiga porrtidningar med bilder på nakna damer. "Nej, nej!", sa farsan. Jag sa herrtidning. I den här är det ju bara damer!"

PS. Jag är inte alls emot att pojkar får leka med dockor eller att tjejer spelar rugby - bara de själv får välja. När jag var liten, sisådär 9-11 år, lekte jag med "dockor". Jag hade inte en docka utan en liten nallebjörn som jag byggde en hel lägenhet åt, med möbler, gardiner, böcker, små tavlor, sydde kläder m.m. Det roliga var att göra grejorna och vara kreativ och nyttja diverse överblivet material, typ tyg- och läderbitar m.m. Detta var givetvis mycket skämmigt för en kille på 1950-talet och jag betraktades som annorlunda. I dag skulle det vara mer accepterat. Men jag valde själv och tvingades inte till det av feministiska föräldrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...