18 februari 2015

Sportfåniga sportjournalister

Jag är inte särskilt sportintresserad. Jag har bara sett en ishockeymatch, en bandymatch och en fotbollsmatch som alla varit i den högsta serien (heter det "Allsvenskan?). Det är inte mycket under en snart 70-årig levnad.

Jag läser vanligtvis aldrig sportsidorna i tidningen. Inte kultursidorna heller, för den delen, trots att sport och kultur upptar nästan halva den redaktionella texten i såväl DN som Svenskan nu för tiden.

MEN. Någon gång har det (kors i taket) faktiskt hänt att jag läst en artikel på sportsidorna. Det står då om "NN" som vunnit den och den titeln, gjort den och den insatsen i den och den tävlingen eller matchen osv. Så håller det på. I hela artikeln. MEN INGENSTANS STÅR DET VILKEN SPORT DET HANDLAR OM! Om det någon gång råkar stå så är det långt ned i texten.

Nu senast var det en artikel i en av mina lokaltidningar. Efter att ha läst mer än halva artikeln stod det att tjejen det handlar om ska sluta gymnasiet och gå på "badmintoncenter i Uppsala".

Den sportfånige sportjournalisten är så miljöskadad och fantasilös att han utgår från att alla VET vilken sport det handlar om. "Det är ju onödigt att skriva" tycker han väl? Suck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...